fredag 15 april 2016

Ledig Lördag



Vaknade runt 07 i morse. Av mig själv. Kunde inte somna om, så det kan bara betyda en sak: Jag hade fått sova ut.

Inte så konstigt, då jag slocknade så fort jag kom hem igår kväll och sovit i 11 timmar. Det behövdes. Har haft några nätter med bara  timmar osv.

Tänk de här med sömnen -vad viktig den är! Den är mycket viktigare än vad man kan tro. Nu får jag inte gå in på vad som händer och sägs inom psykavdelningens 4 väggar, men så mycket kan jag säga att det inte är påhitt när man tjatar om de mest basala behoven en människa har, för att man ska må bra. Sömn. Mat. Lugn. Hopp. Trygghet. Sedan kan det behövas mediciner för att få hjälp att komma till den ro då man är mottaglig för dessa saker.

Jag vet ju hur viktig sömnen är för mig och att jag verkligen blir sjuk om jag inte sover ut ordentligt. Om jag fuskar med sömnen, eller vänder på dygnet så måste jag liksom "sova igen" och komma ikapp igen. Så jag tror att mitt sovande genom åren, varit min räddning för att jag inte ska ha fallit längre ner i de djupa hål av depression och utmattning, som jag varit i...

I natt drömde jag en klar dröm, för första gången på veckor. Annars brukar jag ha ett riktigt rikligt "drömliv" på nätterna, vilket alla som står mig nära vet... Ofta är det "tunga" drömmar, som jag funderar över medans jag är vaken senare. Men det är väl acceptera att det är det undermedvetna som bearbetar saker man är med om i livet.

I går fick jag veta att jag ska få ett vikariat på en "nattrad" på den avdelning jag praktiserar! Först och främst över sommaren, men eventuellt längre. Jag börjar strax efter praktiken. Det känns SÅ skönt! Jag ska få jobba med det som jag har utbildat mig till! Det som jag tycker är superduper intressant! De vill "ha" MIG!



I går tog jag venprov på min handledare, vilket var första gången på en människa. Tog under utbildningen på plastarm och har tagit på djur tidigare. Men det gick galant, rots att jag var nervös. Och då var hon "svårstucken" eftersom man inte såg hennes vener, utan fick känna dem. Så det kändes som om jag växte ett par centimeter igår.

Så en ledig helg känns inte helt fel. Vi funderar på att åka ut i skogen och åka lite. Titta efter lite djur, kanske grilla någon korv och bara vara. Sedan ska hästarna få extra omsorg i helgen. Borstas av vinterpäls och så.

Men nu ska jag skriva in den "kladdtext" som jag skrivit inför B-uppsatsen. Sedan lägga mig någon timme till. Bara för att jag kan :-)

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar