torsdag 10 december 2015

Julskalle



Varje år så "lovar" jag mig själv att inte bli hysterisk över Julen. Att jag ska vara i tid med både klappar, endast välj ut favoriterna till mat osv. Och varje år stressar jag ihop mig i en stor trött hög och bannar mig själv.

Två gånger i mitt liv så har jag lyckats tajma in en flytt strax före Jul. Inget jag rekommenderar! Absolut inte när man redan har en stresströskel som är låg. Det behövs inte mycket för att man kraschar och drar på sig en förkylning, migränperiod, magkatarr eller faller ner i en vidrig orkeslöshet.

Där är jag nu. Någonstans mitt i det jag beskrev. Immunförsvaret måste vara uselt (vilket det kan bli vid/efter utmattningsdiagnos). Länge sedan jag varit så här däckad av två förkylningar på raken.

Så nu har jag fattat beslutet att skjuta upp min Tenta, som egentligen ska hållas i morgon. Jag tar den i Januari i stället. Då vi flyttat klart, lussebullar inte ska bakas, förkylningarna borde lättat osv. För jag hinner inte med mig tills i morgon. Orken att läst har ju inte varit den bästa heller, inför denna Tenta. Grötig i skallen, ilningar i ansiktet, ingen hörsel på höger öga och så slembobbor som flyger ur mig om jag andas för häftigt.

Så för första gången under hela utbildningen, så skjuter jag upp en Tenta. Men efter att ha övervägt det väl. Låg vaken tills 04.30 och tänkte på det.

Därför går jag "all in" i lussebullebak nu. Dottern ska vara med på skolans Julsoaré ikväll och jag har lovat att stå för "gluten- och laktosfria" -alternativ vid fika försäljningen. Jag borde nog ha haft munskydd när jag gjorde dem, men har sprungit iväg så fort jag känt förkylningen gjort sig påmind. Spritat händerna så många gånger, så bullarna är nog spetsade.

Så jäkla svårt att "bra" glutenfritt. Letat bland recept och hittade ett där det stod "garanterat saftiga lussebullar utan gluten". Och saftiga i samma mening som glutenfritt, är inte vanligt.



Nu står en plåt gluten -laktosfria bullar klara. Som så spelkulor. Två längder gräddas i ungnen -glutenfria. Sedan blir det vanliga lussekatter -glutenfria. Men med "vanlig" kesella i, så de är inte laktosfria. Två degar. Två hjärnhalvor. En människa. Gah!

Nä. Dags att provsmaka en spelkula. Dt kanske går att piffa till dem med florsocker.

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar