torsdag 7 januari 2016

Flyttstök bland en massa tomtar





Det var ett tag sedan! Jag har verkligen saknat bloggandet och att få ventilera ur mig. Men dels så har inte tiden funnits, Internet har tagit tid att få till huset. Och nu sista dagarna så känner jag mig helt slut. Jag har gått på för hårt.

Lägenheten är tom och städad. Hela livet är nerplockat i flyttkartonger. Huset är ett enda stort stök med kartonger, påsar och säckar. Lampor. Kuddar. Kläder. Böcker. Tavlor. Ramar. Och alla dessa tomtar...

Just över Julen så hade vi det riktigt lugnt och skönt. I något dygn. Vi hade fått tapetserat i köket, hall och målat. Granen stod klädd i vardagsrummet och julgardiner och stakar i fönstret. Kylskåpet fullt med god mat. Städat och fint. Men det var nog bara 2 dagar, sedan var det dags att fortsätta tömma lägenheten. Så hallen är numera som ett förråd och klädkammare. Dammråttorna verkar har flyttat med från lägenheten. Och alla dessa tomtar...

Vi har redan möblerat om i sovrummet en gång. Sängen kändes felplacerad. Inte riktigt nöjd nu heller, för det känns inte helt ok. Och till råga i allt stök, så har jag filosofin "Feng shui" i åtanke hela tiden. Tycker att det är en spännande filosofi, där energiflödet i hemmet och i livet påverkas av hur man omger sig med saker, möbler, stök och kaos. Försöker att tänka att "Feng shui kan jag tänka på sedan". Men jag vill ju att det ska bli bra!

I går jobbade jag i alla fall. Trots trötthet. Ett kortpass och det var nog alldeles lagomt just då. Såg i morse att de ringt och sökt mig för jobb, men sov så hårt att jag inte hört telefonen. Visst pengar behövs, det är kul att jobba. Men nu startar skolan igen och det gäller att få pussla ihop allt så att det fungerar.

Så...Ni undrar kanske hur jag tycker/tänker/mår nu när vi ÄNTLIGEN bor i hus?!? Jo Det är bättre på alla sätt och vis. Eldningen gör mig inte så mycket (än) eftersom jag är van sedan tiden i Torpet. Då fick jag elda dygnet runt, på vintern. Trots att jag eldade som en tok i vedspis och kamin, så frös vattenflaskor till is på golvet. Det var liksom lite...kallt. Det känns liksom naturligt att elda för värmen. Och så passar man på att dra igång en tvättmaskin när man ändå är därnere.

Det är så tyst här. Man hör inga skrikande grannar, härjande barn, böneutrop, sladdande bilar, fyllestök eller nåt. Bara ett dovt mullrande om det åker förbi en bil. Och så räven så klart.

Nä. Nu ska jag göra lite skolarbete. Hoppas kunna åka in på föreläsningar i morgon. Tror att det blir spännande att lyssna på en engelsk polis som jobbat bland missbrukare.

Får se om jag orkar dra runt dammsugaren en sväng också. Kanske schasa undan lite tomtar. Fastän jag är väldig kär i Julen och känner vemod varje år då den ska plockas bort, så skulle det vara skönt att tomta av och göra plats för lite av de saker som fortfarande ligger i kartongerna. Men, men...Det är en dag i morgon också.



Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar