torsdag 14 januari 2016

Luktar bränt...





Åh vad jag önskar att jag kunde ställa fram klockan sisådär 26 timmar. Då har jag förhoppningsvis kommit hem från skolan och gjort Tentan. Jag är RIKTIGT nervös inför denna gång. Det känns som om jag har en liten aning om mycket, men inga fördjupade kunskaper. Och på Universitets-nivå, så förväntas det att man fördjupat sig. Gah!

Tentan handlar om droger och missbruk. Mest narkotika och alkohol. Det är ett otroligt intressant ämne och jag skulle kunna sitta och kolla på dokumentärer i ämnet i ett dygn i sträck. Har ganska bra koll sedan tidigare på de olika drogerna och hur de verkar, men nu ska man kunna olika diagnosinstrument, årtal, procent, lagar och stadgar. Dt är sånt som INTE fastnar i mitt huvud just nu.


Som jag så många gånger förr har tjatat om, så har jag ju varit "Utbränd". Utmattad. Legat och crawlat längst ner på måendets golv och kippat efter andan. Oh det är ju ingen "Quick-fix", som vissa gärna vill tro. Det kan ta upp till 10 år innan man är helt återställd efter "kollapsen". Om man nu blir helt återställd. Jag tror att man har en känslighet för stress efter detta. Resten av livet. Sedan kan man ju jobba på sin toleranströskel för stress, men det är det som är det jobbiga.

Jag har haft mycket runt omkring mig ett tag. Det strular både här och där. Fnurror som inte har varit så lättlösta. Flytten har ju varit positiv, men det är ju en stress det med! Och för någon (som jag då) som reagerar för mycket på denna stress, blir det som med en ballong. Man blåser upp den med "energi" och sedan bara "POFF" -så smäller det och så blir man som en sladdrig och tom, trasig påse.

Just nu så är jag som en ganska väll uppblåst ballong (ja, kroppshyddan också, jag vet!) som säkert kan blåsas upp lite till innan den spricker. Men denna ballong har spruckit förut -flera gånger- och varje ny lagning gör så att ballongen blir skörare och skörare.



Så jag pluggar som en tok till denna Tenta, samtidigt som jag "tvingar" mig själv att ta pauser varje timme. Annars grötar allt ihop sig. Men det som är otäckt, är att jag läser saker som jag inte känner igen efter ett tag. DET är inte likt mig! Även om jag inte kan memorera ordagrant, så brukar jag kunna komma ihåg bra. Eller "hyfsat".

Jaja. Det får bli som det blir. Man kan ju göra omtenta, om det kör sig riktigt. Och då vet man på ett ungefär vad som kommer med. Men eftersom jag redan ligger en tenta efter (sjuk före Jul), så vill jag inte ha mer på mina axlar. De brakar ihop då. Är jag rädd.

Nä. Nu ner i pannrummet och göra en brasa. Temperaturen sjunker och jag vet inte vad den ligger på nu. -20 nåt, tippar jag på. Tjocksockar på, ska leta efter en go tröja, äta en köttfärspaj och sedan läsa vidare.

Kramisar!

1 kommentar:

  1. "Ner i pannrummet". Ja det är ju bättre än minaretutrop vägg i vägg i alla fall. =) Lycka till på tentan. Och som du säger så kan man faktiskt tenta om.

    SvaraRadera