torsdag 3 mars 2016

Brottslighet. Vägval...



Sitter och kliar mig i huvudet över "brottsstatistik". En skoluppgift som vi ska göra denna vecka. Nördig som jag är, så sitter jag och kollar siffror som inte hör till min uppgift. Men det är faktiskt intressant. Hur många mord begicks det år 2000? Hur många begicks 2012? Ökning? Minskning? Varför?

Så det roar jag mig med idag.

I tisdags var jag på en riktigt bra föreläsning, där en "fd" buse berättade öppet om sitt liv som kriminell. Hur han tänkte, hur han inte tänkte. Varför han blev som han blev. Hur det kändes att bli skjuten i benet. Varför han gömde ett kilo knark i hemmet åt en kompis. Hur det kändes att sitta i fängelse. Att bli gripen av polisen. Allt!

Jag ska inte påstå att jag satt och "förstod" allt, i den mening om vilka val man gör och så. Men alla är ju olika och vägen från ett nyfött barn till kriminell, är ju ganska lång. Arv och miljö går hand i hand med små och stora val som man gör varje dag. Men i dag så är denna "buse" fri från kriminaliteten och hjälper andra.

Nu till något helt annat. Viktväktarna har än en gång "levererat"! -3 kg på 2 veckor. Ingen är gladare än jag! Men jag vet sedan tidigare att 5 kg brukar gå bra. Det är sedan det sitter fast. Men denna gång ska jag lyckas! Upptäckt att wookgrönsker mättar och är helt fria från "Points"! Kycklingfilé är bra att äta. Bananer. "Fettfri sockerkaka" med blåbär, förgyller vardagen lite. Ja, det är ett pyssel utan dess like, men vill man så kan man. Allt handlar om val där med. Mycket val idag, men så är ju livet...



Nä. Dags att gå ner i pannrummet och peta in en pinne i brasan.

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar