måndag 16 februari 2015

Antiklimax och drömmedicin

Nu har jag sett den! FILMEN!

Men inte på det sätt som de flesta andra har gjort. Jag har sett facebookuppdateringar där det gåtts på bio och ätits middag med älsklingar och bästa vänner.

Här var alla hjärtans dag som vilken oromantisk dag som helst. Ingen bil och därav inga större utsvävningar Vi såg en rysare. Jag sov en stund. Hade tvättstugan.

Men dagen efter så hade FILMEN kommit in på en filmsida (där man egentligen inte får kolla...), men jag höll på att studsa ur sängen! Drog gång filmen (otextad alltid på den sidan -men skit samma). FILMEN började rulla. Mr Grey var ute och joggade och valde slips (är en avgörande sak i boken). Jag var nära extas...

Då börjar de prata. På ryska. Dubbat. Ingen text.

Antiklimax.

Men jag såg filmen. Trots ryskan och att jag inte kan en mening på ryska. Men boken sitter fastetsad i hjärnan och tur var väl det...

Ok. Vad tyckte jag nu då?

Besviken. Faktiskt. Tror inte att det bara var ryskan som ställde till det heller. Näe, det var liksom för kort att klämma in all gnistrande och sprakande kemi på runt 2 timmar. Allt det där som byggdes upp i boken blev liksom scener: bang, bang, bang. Dejt. Hångel i hiss. Sex. Tvivel. Och rajtan tajtan.

Jag ska absolut se den igen, både på otextad amerikanska (ser oftast filmer så numera) och textat till svenska. Ska verkligen försöka att hitta magin i filmen. Men jag är rädd att den stannar kvar i boken...

3+ på en femgradig skala får den av mig. Ok. Det KAN vara ryskan.

Något jag funderade på under filmen var, att OM det varit två stycken FULA skådespelare som hade spelat mot varandra och han hade bott i en stuga i skogen -då hade man sett helt annorlunda på saken. Då hade det kunnat vara en vriden thriller med Ernst-Hugo Järegård och hon som spelade Ida i Raskens. Man hade nästan mått illa och inte alls förstått grejen.

Jaaa du...Det där med slipsen var viktigt. Och en lite lockig lugg
och intensiv blick. TÄNK om Ernst-Hugo skulle ha spelat Mr Grey?


Jaja. Jag har fått se den. Punkt och nästan slut (på ryska).

Veckan som kommer nu så ska jag plugga och göra hemtenta. Ovanligt nog så får man slå i böcker och ha 5 dagar på sig. Bara man skriver texten på sitt eget språk. Hm... Men jag ska nog överleva det.

Wilda ska till Ånge och spela fiol på onsdag. Så vi får nog ta tåg/buss tillsammans dit. Så kan jag sitta och läsa utanför till toner av cowboylåten.

Annars är nog veckan lugn. Ska prova en ny metod mot migrän. Den delikataste hittills! Läste om en som fått ett vidrigt migränanfall och åkte in på sjukhus i USA. Hon fick halsa en 33cl Coca cola varje halvtimme. Tills hon inte fick i sig mer och somnade (efter ett par timmar). När hon vaknade så var migränen borta! Nu hade hon alltid med sig en Coca cola som hon svepte när hon kände att igränen var på G. Om hon inte lyckades häva anfallet efter en cola, så tog hon efter en halvtimme en ny Coca cola med migränmedicin. Voilá!



Fler hade hört om det där och provat. Och det fungerar tydligen! Och dt ska inte vara Coca cola zero, light eller pepsi. Originalet Coca Cola på burk...

Ska blir spännande att prova. Coca Cola som medicin -det låter ju som ett aprilsskämt...

Nä. Nu ska jag föröka att få liv i min lilla dotter som somnat i vår säng. Sambon kommer snart hem från sitt jobb och behöver den platsen.

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar