torsdag 26 februari 2015

Varning för skitprat

Sitter här lite smått chockad, faktiskt. Jag har varit migränfri sedan jag började med "Coca cola"-metoden!!! Helt otroligt. Om det nu håller i sig -vet ej. Men så fort det börjar banka, ila, knastra eller värka i skallen så tar jag en burk eller ett glas Coca cola.

Men jag har också börjat med en örtblandning, för 2 veckor sedan. Egentligen för hästar, hehe. Men jag läste på om homeopati, inflammationsdämpande osv. Fick fram en ört/kinesisk svamp som ska fungera som inflammationsdämpande i hela kroppen, smärtstillande osv. En av de andra örterna är "uttorkande" och gör lös mage -icke lös.


                                          Om jag någon gång skapar en tidningsrubrik...

Tyvärr så har inte magen samarbetat med dessa -än. Men det sista som överger människan är ju hoppet.

Magen har verkligen kajkat ur den sista veckan. Den gör sig av med allt jag stoppar i mig och det spelar ingen roll om den är glutenfritt, laktosfritt, mjölkfritt eller bara vatten. ALLT ska ut. Fort som faan. Tarmarna leker autobhan. Håller på att klurar på sambanden mellan migrän-mage-allt annat och har kommit en bit på väg. Har inte löst gåtan än, men jag hoppas kunna göra det framöver.

Nu kokar jag risgrynsgröt. Laktosfri. Det klarar min mage bäst. Är trött som en idebjörn, trots att migränen är på semester. Konstigt. Jag som trott att migränen var den stora boven i tröttheten, men så ska magen visa framfötterna med sina besvär...

Klurar på hur jag ska få mig en riktig undersökning på min mage. Inte klokt egentligen. Migränen har jag haft sedan jag var 13 år. Började då söka skolsköterskan och sedan läkare. Ingen undersökning mer än en AT-läkare som kollade så att jag inte hade rörelsestörning/balansstörning (hjärntumör). Sedan inget mer än halvdana mediciner och ett "du är max-behandlad".

Magen började krångla redan när jag var spädbarn. Vid 8 års ålder kunde jag kräkas av "oro" och hade mycket ont och så. "Stressmage" fick jag höra i alla år. När jag var kring 25 år hade jag perioder av blodig diarré. Fick göra avföringsprov (bodde med utedass då, hehe) och blodprover. "Inga allergier och inget annat farligt. IBS-mage", blev diagnosen.

Har sökt igen och igen. Fick omeprazol. Saroten (antidepp och avslappnande). Bulkmedel. Inget har hjälpt särskilt länge. Det kommer hela tiden tillbaka. Diarréerna. Blodet. Smärtorna. Kräkningar. Tröttheten. Oförmåga att kunna behålla det jag äter.

"Byt jobb" var det sista rådet jag fick av en läkare. Då hade jag jobb. Slutade. Magen fortsatte.

Jag har mina misstankar om vad det kan vara. Men vill inte skriva ut gissande av diagnoser här. Men jag är säker på att det handlar om inflammation i kroppen här också.

Nä. Nu har jag klagat färdigt. Dags för gröt, mmmmm.

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar