måndag 6 juni 2016

När det luktar räv



Det är fasiken inte roligt alla gånger, att ha en "supernäsa". Visst kan det vara bra, då man känner röklukt före alla andra och om mjölken ens funderar på att surna och skära sig. Men det är rätt så jobbigt också. När jag jobbat på äldreboenden, så har det oftast varit jag som känt före alla andra att någon av gamlingarna "gjort i byxan". Och jag kan inte ignorera sånt, för jag tänker mig själv in i situationen om jag skulle lukta kiss. Även om någon har urinvägsinfektion, har jag känt det snabbt på lukten.

Om nåt av mina djur har en obalans i kroppen, så känns det på andedräkten. Min dotter tycker att jag är jättejobbig som "tecknar" deodorantrullning till henne, då jag känner att hennes hormoner lever loppan under hennes armhålor.

Till och med i skogen, kan jag känna att det luktar "älg" eller räv. Eller nån "pisslukt" som inte är räv, älg eller rådjur. Utan "rovdjurspiss". Strax därefter brukar jag hitta ett spår eller nåt som bekräftar att jag faktiskt känt rätt.

Andra lukter jag kan känna, som folk runtomkring mig tycker är kul, är: skalbagge (luktar so under en sten med småkryp), bibliotek (gamla dammiga och underbara böcker), fylla (känner när jag kliver på en buss tex att någon druckit alkohol) osv osv.

I dag luktar det lik härinne hos oss. Mest i kylskåpet. Ett paket kotletter gick ut innan bäst-före-datumet och blev bortglömt över natten i kylskåpet. Surt griskött luktar som människo-lik. Så trots begravning på komposten av grisen, sprej med doftspray i hela huset och vädring, så luktar det lik. Uff.

Nä. Nu ska jag ta min supernäsa och lägga omkull mig en stund. Ska ut på natt 1 av 2 i kväll och jag vill inte vara trött innan jag sätter mig på tåget dit. Hoppas på 2 lugna (men givande) nätter, innan jag sätter mig på tåget hem på onsdag morgon och ska baka kaka till dotterns avslutning och fixa hår och naglar på henne. Får väl hänga ut klänningen hennes på altanen, så att det inte blir liklukt på den. Fast det kanske bara är jag som skulle känna av den, så vore det nog snällt att hellre låta den lukta blommor...



Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar