fredag 19 december 2014

Ändrade planer...

Det blir ju sällan som man tänkt sig och därför är det så förbaskat svårt att planera nåt. Förvirrande, stressande och ibland helt underbart -när planerna ändras.
Jag beslutade mig tidigare i veckan för att "hoppa av" alla förväntade julmiddagar, träffar och traditionellt firande. Dottern hade ju beslutat sig för att vara hos sin pappa, min sambo för att vara med sin brors familj, min mamma för att jobba. Så jag såg mig själv uppe i Torpet md djuren. Lugn o ro.

Men nu börjar dottern att ändra sig. Hon har haft ont i magen i några dagar och funderar på att stanna hemma ändå. Då ändras ju hela planen. Men än vet jag inte hur det blir. Får se.

Nästan alla klappar är klara. Det är några små kvar, till ett "julklappsspel" med släkten. 5 klappar till värde av 100:- Kan bli kul!



I dag fick jag ett ovanligt ryck... Efter att ha varit helt slutkörd i ett par dagar, med migrän, pajad mage och hjärtrusningar, så upptäckte jag att det är GRYMT ljud i min nya mobil med tillhörande hörlurar. Låter som man står på dansgolvet i dom! Så jag poppade och storskrubbade diskbänk och tog mig an mastodontdisk. Sedan toaletten, handfat o badkar. Så nu är det bara "finlir" där innan själva julen. Så slipper man göra allt på tisdag kväll...

De här sista dagarna har varit en av de värsta dagarna, pressmässigt. Alltså att jag haft press på mig. Vi hade ju ett grupparbete i skolan, som skulle lämnas in o redovisas idag. Vi var 4 personer i gruppen och delade upp arbetet exakt lika, för att slippa missförstånd och orättvisor. Men i onsdags när vi hade "deadline" och skulle sammanställa materialet, så dök bara jag upp på angiven tid. En tjej var på sjukhuset -och det kan man inte rå för. En annan tjej hade pluggat så hårt att hon inte orkade åka in och tredje kom sent.

Eftersom jag var klar, med min del, så ville jag liksom gå vidare och sätta ihop hela arbetet. Men allt var inte klart i gruppens arbete. Jag tog på mig -för att vara snäll- rollen att ta emot materialet från alla och sammanställa, på kvällen. Men det kom inget material då. Så på torsdagen sket det sig. Vi kom helt enkelt inte överens, utan beslutade att ta "omtenta" efter Jullovet.



Piss. Jag hade ändå suttit säkert...20 timmar med mitt jobb och sammanlagt 3 nätter till efter 02. Fått hjärtrusningar, stress i varje kroppsdel och allt. Men så kan det gå. Många kockar -dålig soppa.

Nä. Nu ska jag försöka att känna av att jag faktiskt har Jullov! Sovmorgnar, glögg, hästar och klä på mig "mamma-förklädet" i Jul.

I morgon blir det lite mys uppe vid Torpet. Jag bjuder dit de som hjälpte till med hästflytten i höst på glögg och korvgrillning. I knarrande snö får man känna hur vintern biter tag i kinderna -för de lovar -10 i morgon. För nu har man ju tjatat på vinter o snö länge. Nog för att det bara ligger 5 cm snö på backen, men det är vitt i alla fall.

Nu ska jag lägga mig på golvet och sträcka ut ryggen. Det kostar på att städa och skrubba...

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar