onsdag 12 augusti 2015

Vetenskap, mediciner och hokus pokus



Onsdag... Augusti låter så "höstigt". 12:e är ju "mitt i månaden". Så nu är vi alltså halvvägs in i höstmånaden. Och jag har fortfarande inte fattat att det varit sommar än...

Tror Ni jag har kommit mig för att packa mig upp till Torpet? Näe. Icke. Jag lullar omkring i den här halväckliga lägenheten och ögonen är på halvstång, höll jag på att säga. Jo, men det stämmer ganska bra in på beskrivningen.

Dels så kommer det "efter" att jag pluggat i ett år, praktiserat på ett sk "fruktat ställe" och sedan har jobbat hela sommaren. Det är först nu som jag tillåter mig själv att dega ut. Att lukta lite svett, ha flottigt hår och hundhåriga byxor. Eftersom dottern är borta och sambon jobbar, så jag lyssnar på in kropp och försöker stänga bort alla krav.

En dag ser ut ungefär så här: Vaknar. Går på toa, tar medicin, spelar lite på mobilen. Sover en stund till. Kliver upp, äter nåt, går ut med hundarna. Upp till hästarna och kolla läget o fylla vatten. Lägger mig och läser eller ser en film. Sover en stund. Upp och äter, ut med hundarna, diskar eller nåt. Ser Tv. Sen nattinatti.

Jag känner att jag måste ta igen mig. Visserligen kan man göra det på olika sätt och om jag bodde annorlunda, så skulle jag förmodligen göra annorlunda. Då skulle jag nog ha svårt från att vara i stallet och pula på. Men nu är det så här...

Återinförde en medicin, ju. Den som ska tas till kvällen och oftast ges till personer med nervsmärtor eller fibromyalgi. Den kan göra en trött. Jag har provat den förr, flera gånger och i början är den fantastisk! Migränen blir mycket bättre och spänningshuvudvärken försvinner. Till en början. Sean smyger det sig tillbaka igen. Och eftersom biverkningen är mardrömmar, trötthet, "bommulskänsla" i huvudet, så har jag slutat med den när den inte hjälper.

Men nu hjälper den... Och det är fantastiskt att vakna UTAN huvudvärk och migrän!!! Det brukar komma någon sväng på eftermiddagen, men då lägger  jag mig. Borta! Känns magiskt...

Läkaren som skriver ut migränmedicin åt mig, har nu haft 3 veckor på sig att skriva ut, men inte gjort det. Varje gång jag kommer till Apoteket, så tittar de förvirrat på mig "Näe, finns ingen insatt medicin där...". Nu sist ville de att jag skulle köpa 2 (!) svagare tabletter för 79:- !!! Jag menar, OM jag får ett migränanfall, så tar det 2 tabletter innan det är borta! När jag hr rätt till receptbelagda på högkostnadsskydd!?

Näe. Tur i oturen att jag har lite bomull i skallen och sover det mesta av dagarna, när jag ändå inte har medicin...

Apropå medicin, så hörde läkaren av sig om min behandling för ämnesomsättningen/sköldkörteln. Han hade missat mina mejl totalt, då de hamnat i "skräppost" i hans mejlinbox. Men nu har han skrivit ut de tre preparaten som jag ska äta. Igen. Så nu blir jag väl piggelin till skolstarten igen, kan jag hoppas...

Nu ska jag sätta mig och leta reda på lite "hokus pokus" hjälp, till ett par vänner, som behöver tips. Jag är ju tydligen bra på sånt, host host. Men jag blir smickrad. För fastän jag nu studerar vetenskap in hjärnans cellnivå, på universitet, så är jag helt övertygad om att det finns saker och krafter som man inte kan läsa om på universitet. Saker man lär sig i livet och som det är mer eller mindre mening att man ska ramla på...



Nä. Nu "hjälpa" lite och sen stödvila.

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar