torsdag 18 augusti 2016

Höst och häst



Nu börjar det verkligen att bli höst ute. Det känns i luften, lukterna, löven gulnar och insekterna avtar hos hästarna. Och det sista är ju positivt!

Dottern börjar skolan nästa vecka och mitt vikariat går ut på måndag morgon. Så fastän jag är "säkrad" en lön även i september (augustis pengar), så känns det vemodigt och lite skrämmande. Lite vind för våg. Eller som ett löv som sakta dalar ner och ända hittar sin plats på marken, där det gör nytta.

Sökt 2 jobb idag. Hoppas på respons. Ett på nära håll och ett på akutpsyk på Sjukhuset. Olika fördelar med båda jobben, men nu vill jag ha ett arbete där jag kan göra nytta, är uppskattad och som ger mig ekonomisk trygghet. Det är dags för det nu.

Oavsett vad som väntar efter helgens sista jobbpass, så ska jag ta mig tid att vara uppe i Torpet och stallet. Mysa. Elda. Grilla. Gå lös med lien. Pyssla. Riva en boxvägg och bygga till för lösdrift (efter mått och regler till punkt och pricka). Klura över vatten, hage, el och allt som hör till. Flytta hem hästarna och påbörja träning av dem. Arbin ska köras in och ridas till. Timon ska köras in.

Arbin har på slutet blivit "grinig". Väldigt grinig, för att vara honom. Han har alltid varit en gogris, som har njutit av uppmärksamhet och klistunder. Nu går han undan. Går på som en ångvält och ser sur ut. Jag och dottern har kliat oss i huvudet och funderat. Men nu tror vi att vi kommit på vart skon klämmer; Han är HUNGRIG! Eftersom båda hästarna bantar, så får de begränsat med mat och en stor del halm. Arbin har ALDRIG haft begränsat med mat förr. Så han är nog mat-elak, som en gammal gubbe. Detta tillsammans med att flocken ändrades från 3 till 2, har nog inneburit en liten kris hos honom...

Apropå mat...nu ska jag göra älgskavsgryta. En favvo. Har en mat-elak dotter i rummet bredvid.

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar