torsdag 21 november 2013

Älskar sig själv?




Det finns en person som man ska vara speciellt snäll och omtänksam mot i livet. Denna person ska man leva med från första till sista andetaget. Det är denna person Du ska fatta alla beslut med, gå igenom alla kriser och skratta alla skratt med.

Ens eget JAG.

Men hur duktiga är vi på att vara snäll med oss själva, egentligen? Ja, jag är då inte så duktig på det även om jag tänker på det säkert varje dag. Tror att det är viktigt att stanna upp "ekorrhjulet" och sätta sig främst en stund varje dag. Känna efter hur man mår. Om man har ont någonstanns. Vilka bekymmer som tynger en just då och vad man kan göra åt dem? För de allra flesta bekymmer kan man göra något åt. Om inte annat så synen på hur man ser på det hela.

Detta jobbar jag med inom mig själv -varje dag. Jag kan nästan känna efter lite "för" bra ibland. Gå in i grubblerier och skena iväg i fantasin. Men då är det ju viktigt att tänka; "Ok. Nu är det si och så. Är det bra? Vad KAN jag göra åt det just nu? Inte göra nåt nu? Ja, men då släpper vi det för nu"...

Sedan är det ju det här med hur man "säger" till sig själv. Är jag snäll med mig själv? Näe, inte direkt. Om jag skulle vara min egen vän, alltså ha mig själv som kompis, så skulle jag se bortom den förstorade kroppshyddan. Jag skulle se min humor, mitt skratt, min empati för andra. Att jag kan både det ena och det andra. Att jag orkar med det jag gör trots att orken egentligen säger; "SOV" hela tiden.



En sak jag har börjat med är att jag "unnar" mig lite mer. Jag köper en present till mig själv då och då. Allt från hovverktyg till varg-fuskpäls-filt. Visst, detta lyser ju upp en grå vardag, men vad jag egentligen borde "unna" mig mer är att stå framför spegeln och SE den där tjejen som jag skulle kunna vara kompis med. Berätta för henne om det goda jag ser. Och lära mig att se det.

För att sparka på någon som redan ligger är bland det värsta jag vet. Men ändå gör jag det med mig själv. Varje dag. Flera gånger om dagen. Säkert varje timme så tänker jag "Tjockis. Nä ät inte det. Du MÅSTE göra nåt vettigt idag. Vad dålig jag är. Vad ful jag är" osv.

Så det som jag är så bra på mot andra -är jag helt usel på för mig själv. Och det som jag hatar att göra mot andra - DET gör jag mot mig själv.

Knäppt.

Vrickat.

Idiotiskt.


Kramisar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar