tisdag 19 november 2013

Jul och Allah...Öh?



Har DU fått någon Julkänsla än?

Sett på Facebook att många redan fått det och är otåliga med julgardiner, tomtar och pynt. Men jag tycker att det är för tidigt. Men smaken är ju som baken på det med.

Men jag ska erkänna att jag snart är klar med Julklapparna. Inslagning och allt. Det är bara ett fåtal kvar att köpa. Men trots att jag har stått och knåpat ihop paket, så har ingen julkänsla sköljt över mig. Än.

Eftersom jag fyller år i slutet av November, så ligger det liksom inpräntat att jag ska äta upp tårtan i alla fall, innan det är dags för adventsstakar och så. Lär bli det samma i år.

Apråpå Julen, så håller jag nu på med Islam på religionskursen. Intressant. En av de religioner som jag valde kursen för. Jag har alltid velat veta skillnad/likheter mellan vår Bibel och deras Koran. Nu är jag förbluffad över likheterna. Och vetskapen över att det är sedvänjor som gör att muslimer bär slöja, omskärelse, hedersmord och allt som man trott varit skrivet i sten för muslimer. De har också sin "egen Jul" efter Ramadan. Då firar de i dagarna tre, med släkt och vänner. God mat och presenter. Så jag tycker inte så mycket synd om dem längre -för att de inte firar Jul :-)




Jag tvivlar på att jag kommer att få toppbetyg på den här kursen. Den är svår! Dels så är ju ämnet religion svårt. Sedan att det är på universitetsnivå, det är ju också...svårt. Och så har lärarna sagt att just denna kurs är en av de bästa i landet, på nivån av lärare. Och därför är kursen liiiiite svårare än på andra håll. Jahopp. Passar mig ju...inte direkt som handen i handsken.

Men även om jag får gråa hår och svär som en borstbindare, under tiden jag sitter med hemtentorna, så växer högen av böcker i de olika religionerna på bordet. Och ALLA har jag läst igenom! Så något fastnar ju. Och det är intressant. Se hur/om alla religioner och gubbar hänger ihop. Hur folk i historien har upplevt uppenbarelser och tagit sig igenom svåra ting med övertygelse om högre makter.

Men någon präst blir jag inte. Nä. Så övertygad blir jag nog inte, att jag tror att "Gud" har svar på allt. Och att allt har en mening -även det onda och svåra. Jo, det tror jag ju...men nä. Inte präst.

Nä, nu ska jag göra mig lite fika. Har en sjuk dotter hemma idag. Hon var kokhet i morse och hade ont i magen redan igår. Men nu verkar hon pigg som en mört igen.

Ha det fint!

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar