onsdag 1 oktober 2014

Jesus vs Djävulen



Sitter här med en tjurig migrän som inte vill släppa taget. 3:e dagen i rad. Eller 4:e? Äh, är så van så jag vet inte. Ont gör det i alla fall.

Har suttit med "fallet Doris" i mer än 6 timmar idag. Fördjupat mig i schizofrenins värld, psykoser, benzo (tabletter) och samtalsterapi. Försöker med böckernas värld att hjälpa "Doris" till ett meningsfyllt liv, efter 40 år som tvångsvårdad, hårt medicinerad och isolerad. Ganska så tuff uppgift, med tanke på att kursen varit endast en månad...

När jag sitter försjunken i den världen kan jag inte låta bli att tänka på vad "lätt" att få en "galen"-stämpel på sig!? Och då är det ju ändå bättre idag än för 30-40 år sedan. Eller 100 år sedan. Då var det inlåsning som gällde, om inte den galna" hann ta livet av sig själv innan.

Och vad läskigt vaga gränserna kan vara, för galen och normal! För tänk vad många "genier", proffessorer, uppfinnare som ska ha skapat sina livsverk under sina "galna" perioder av manier, psykoser och allt vad det är.

Å jag då, som tror på att dt finns en "värld" bortom denna, eller paralellt med denna. Sånt får man vara lite försiktig med att prata om i psykiatrins värld. För om någon skulle berätta för ett medium att de hört en röst -och samma person skulle berätta för en psykiatriker o röster, så skulle den bli bemött på 2 helt olika sätt. Och förmodligen på ett tredje sätt om en högt religiös skulle säga sig höra Jesus röst.

Galen, frälst eller synsk. Vem bestämmer vad?

Har sagt det förut och säger det igen; inte konstigt att jag har sån här migrän, när tankarna far omkring som de gör.

Just nu skulle jag bara vilja lägga mig i en dunbäddad säng, somna skönt, sova ostört och vakna till en dag fylld av inspiration i morgon. Men istället blir det att krypa ner i en säng vars lakan är grönfläckiga (hundarna har slaktat min överstrykningspenna i neongrönt), bli väckt av nattpigg sambo och mammasjuk 10-årig bläckfisk, och få hundarnas pipleksaksorm "pyton" intrasslad mellan låren. Men vad är en bal på slottet...?

Vissa menar att man "väljer själv" mellan att vakna på bra eller dålig sida. Och att man likaså väljer om man vill lyssna på Jesus eller Djävulen. På det viset måste jag vara snuskigt svensk och hamna "mittemellan" mest varje morgon. Sedan kan det tippa åt vardera håll...

Kramis o god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar