onsdag 29 oktober 2014

Halloween



Halloween... Något man inte firade när jag var liten. Man åkte på Alla Helgona och tände ljus på kyrkogården. Såg "Alla Helgonas Blodiga Natt" och gömde sig bakom en kudde.

Första Halloween jag firade, var när jag var...21, 22 år kanske. Minns det väl, eftersom jag "lurat" upp en kompis från Stockholm. Hon och min bror skulle ha blinddejt. Det resulterade i 2 barn, men det är en annan historia.

Kommer ihåg att jag var häxa. Min dåvarande sambo var...vet inte riktigt, men såg ut som en sotare, hahaha. Tapeten inne i mammas o pappas vardagsrum är fortfarande fläckad av den hemska svarta hårfärg som vi alla hade på oss.

Nu tänker jag mest på "Vad ska dottern klä ut sig till?" när det blir Halloween. Och så låser jag ytterdörren, eftersom jag inte vill ha nåt bus av grannbarn. Jag glömmer nämligen att köpa hem godis.

En pumpa brukar det bli Oh en massa svordomar när den ska göras i ordning. Ett år spreds en konstig lukt i vardagsrummet efter Halloween. Efter ytterligare någon dag, såg vi hur pumpans urkarvade ansikte "rasade ihop" och såg ut som nåt helt annat. Inuti hade det ruttnat, varav odören i lägenheten...

Tror jag hoppar över pumpan i år. Och den svarta hårfärgen.

Dottern ska på Halloween-disco i morgon kväll. Utklädd till "Häxa-fast med skelettansikte-fast inte läskig-utan så som Lady Gaga har en video". Herregud. Vad är det för fel med att vara spöke (lakan)? Eller Tomte (med mask)?

Jag är bortbjuden till en nära vän på Lördagkväll. Kanske utgång på lokala pubafton. DET kan bli skräck så det räcker, det... Tänk, först klämma i mig några kläder (som spricker), sedan fixa håret (som rasar av o är grått) och sedan försöka sminka över det här trötta och glåmiga ansiktet. Krackelerar väl lagom till man kliver utanför dörren. Jag lär ramla på mina ovana klackskor, slå näsan och börja blöda. Voilá! Halloweenkostym klar!



Sambon vet jag inte om han vill eller ska följa med. Han kanske tar med bössan o pangar en älg i skogen i stället. Säkert mer spännande än att se mig yra omkring och spräcka kläder och svära.

Nä. Nu har jag inte så mycket mer att bjuda på idag. Snipp snapp snut, så var min hjärna slut.

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar