tisdag 9 juni 2015

Husdrömmar...



Gah! Sitter här med en sockerspeedad hjärna och nästan hoppar på stolen. Jag kollar hus till salu, så ögonen blöder snart. Små hus, stora hus. Dyra hus, billiga hus. Hus med ladugård som behöver byggas om (ladugården, alltså) och hus med "färdiga" stall. Hus med mark, hus utan mark.

Fina hus. Fula hus...Hus, hus hus....

Det som känns så underbart nu, efter snart 6 år tillsammans; är att jag och sambon är eniga. 1. Vi ska flytta. 2. Närmare Sundsvall. 3. Med bra uppvärmning (bergvärme, vedpanna). 4. Med möjlighet att ha häst. 5. Med bussförbindelser.

Ungefär det är vi eniga om. Sedan är det resten... Vi har lite olika syn på husets/gårdens skick. Jag skulle älska ett 1800-tals ställe som är beboeligt, men kan fixas eftersom. Vad gör en ful spis och orangea badrumsväggar -om man har hästarna betandes utanför fönstret och kan mysa framför en kakelugn?

Min sambo tänker lite mer praktiskt och mindre "romantiskt". Han kan lika gärna lägga på några hundra tusen på priset, för att få huset i tipp topp skick och ett redan befintligt stall. Han vill ha mer klinker-stil-nyrenoverat. Medans jag då; fläckiga 1800-talstapeter och trägolv.

Men jag är optimistisk. Jag tror att vi ska hitta ett ställe som passar oss alla. Äldre ställe, nyrenoverat i äldre stil. Kanske finns nån gammal stuga på gården, som luktar unket och har gamla tapeter. Jag får väl sitta där och sniffa...

Men så är det ju detta med ekonomin. Nu har vi ju ändå en sådan tur att sambon har ett fast, statligt jobb. Jag dessvärre, studerar (med lån) och "säsongsarbetar". Om tidigast ett år kan jag få fast jobb. SÅ hur gör man med lån, borgen, vem står på kontrakt osv? Hur har Ni gjort?

För när jag ser mig om, så har var och varannan ung familj hus och långt ifrån alla har båda fasta jobb. Är det någon som går i borgen då?

Det absolut bästa, vore att hitta en liten gård några mil från Sundsvall, att hyra i 1-2 år. Sedan kan vi båda låna till köp av det. Alltså "hyres för senare köp".

Nä. Nu ut med hundarna en sväng. Sedan ska jag läsa. Passa på att njuta av min lilla ledighet.

Kramisar!





2 kommentarer:

  1. Utan anmärkningar ska det nog gå. Jobbet kan gå in som borgen. Pluto och jag satt i samma sits för når år sen. Jag studerade - betalningsanmärkningar men Pluto har fast jobb och inga anmärkningar. Vi fick inget lån. Och så måste man ha 10 eller 20 % i handpenning. Man måste tusan ha pengar för att få låna pengar. Men det är fint att ni är inne på den här linjen tycker jag. =)

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Detta för att informera allmänheten que fru Felicia Cuadrado, har ett privat lån långivare öppna upp den ekonomiska möjligheter för alla i behov av någon ekonomisk hjälp. Vi ger ut lån till 2% ränta till privatpersoner, företag och företag som står under ett klart och begripligt sätt och kondition. Kontakta oss idag via e-post på feliciacuagrado@gmail.com

    SvaraRadera