tisdag 3 juni 2014

"Fånga" dagen...

God Morgon!

Denna dag bjuder på strålande sol och klarblå himmel. Temperaturen tickar uppåt. Sommar...

Och det borde ju vara underbart. Hästarna på bete, syrénerna doftar och det är skirt och grönt ute. MEN. Det ska alltid finnas ett MEN. I mitt fall så handlar det om denna ständiga rädsla för att ena hästen, Timon, ska få återfall i sin fång.

Fång är ju en hemsk och något lömsk  sjukdom som kan drabba hästar. De som får det, är känsligare för kolhydrater och saftigt gräs innehåller "fruktan" som är kolhydrater. Hästarna kan få fång även av för "bra" hösilage eller hö också. Om de är känsliga. Det brukar blossa upp av frodigt gräs första gången och sedan får man hålla koll. 

Det blir visst en jäsningsprocess i tarmarna, förgiftning av det jästa och så blir det inflammation i hela hästens system. Först då märker man av det i hovarna.

Många hästar får sätta livet till, när de får sin fångdiagos. Så ledsamt. Jag kämpar och kämpar för att min kille Timon , ska kunna leva så bra som möjligt. Med livskvalitet, kompisar, utevistelse och så korta fånganfall som möjligt. Att de upphävs i tid, alltså.

I går när vi var till hagen (jag och hon som hyr in sina 2 ponnyer i mitt stall) så tyckte jag direkt att Timon såg ut att spänna sig lite vid gång. Snabbt som ögat så stängslade vi av en bit av en skogsdunge utan gräs och där ska han nu få gå och äta torrt, gammalt hö. Tillsammans med hovvård och diverse medikament (naturliga) så ska vi nog lyckas häva även detta anfall i tid.

Jag och mina "hokus-pokus" egenskaper. De kan vara bra att ha, men jobbigt. Kände på mig igår att jag skulle kolla Timon extra. Att något var "på gång". Visserligen så använde jag min pålästa kunskap om gräs, fruktaner (socker), sol och tillväxt också. La ihop ett och ett och visste att gräset skulle knaka iväg i tillväxten.

En del ser bara "fång" som en sjukdom som sitter i hovarna på hästen. Och att "dåliga hovar är en dålig häst". Icke sa nicke! Jag ser det som en process i 5 steg. Ungefär så här;

1: Hästen inte lika "pigg" som vanligt. Inte lika full fart. Behöver inte visa hälta, men man ser att det är "nåt". Den kan vara lös i magen och gasig.

2: Går omkring och ser för ett "otränat" öga normalt ut. Men känner man sin häst, så ser man att den "planerar" varje steg den tar. När den vilar så vill den ogärna belasta hovarna som gör ont (ofta framhovarna). Något varm i kronranden (ovanför hoven).

3: Hästen rör sig som om den "går lite på glas". Som om vi skulle gå barfota på vassa stenar. Tydlig värme i hovarna. Ser lite sliten ut.

4: Hästen vill inte röra sig. Står och väger tyngden i hovarna fram och tillbaka. Ser allmänt olycklig ut. Vill inte vända sig eller gå åt sidan. "Fångställning" (benen konstigt under sig). Vissa låter det gå så här långt innan de gör något -GÖR INTE DET!

5: Hästen ligger och vill inte resa sig. Nästan het om hovarna. Glåmig blick. Ansträngd andning. Feber.  

För någon som inte varit med om fång tidigare och får en häst som är i stadie 4 eller 5 -ring veterinär. Ta bort den mat som är "näringsrik" och ge den torrt (gärna gammalt) hö och halm. I akut skede kanske man inte har det, då kan man "sockra ur" det hö man har hemma. Lägga i blöt och byta vattnet flera gånger.

Men när man lär sig sin häst, så lär man sig se hur den mår. Man blir som en "personlig assistent" för den och urskiljer mycket små signaler.

Jag har läst massor om fång och hovar. Gått kurs. Köpt på mig engelska fackböcker och läser det jag kommer över på nätet. Hittills så har det fungerat med barfotaverkning, boots, örter och förebyggande behandling. Och många sömnlösa nätter...

Timon var i går på stadie 2. I dag hoppas jag att det har vänt och att han är piggelinare.

Nä, nu måste jag byta om. Ska upp och hämta hö vid stallet och sedan bort till hagen.

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar