måndag 1 september 2014

Första dagen...



Nu så... Nu är jag numera "student vid Mittuniversitetet" på programmet "Psykisk ohälsa, särskild problematik".

Fick idag höra att det är en hög (näst intill 100% -ig) chans till anställning direkt efter examen. Inte illa! Men vägen dit ät 2 år av hårt pluggande och praktik.

När jag kom fram till området för universitetet idag, kände jag mig som en liten skoltjej. Jisses vad stort allt var! Men när jag sedan satt i klassrummet för upprop, kände jag mig gammal som gatan. Medelåldern på studenterna var väl...25 år kanske. Jag såg två stycken damer som nog var äldre än mig. Annars bara unga tjejer.

Men jag tror att det är bra med lite bagage i ryggsäcken och att jag sett lite av varje. Tror inte att jag är så "lättskrämd" där ute i verkligheten.

Tack vare en tjejkompis sen skoltiden, så blev dagen riktigt bra. Hon läser ekonomi, så vi har inga gemensamma lektioner, men åker samma tåg och kan luncha ihop och så. Och hon är två år yngre än mig, så vi är 2 gamla tanter som irrar omkring på skolan, hehe.

Idag var det mest introduktion av kursen och information. Gick igenom lite av vad kursen ska innehålla och jag har aldrig tidigare sett framemot ämnen så mycket som nu! Jag har velat läsa psykiatri, psykologi, beteenden i skolan sedan 7:an. NU först ska jag göra det!

I morgon är det samma stuk på dagen, fast med den första "riktiga" föreläsningen i ämnet. Tar nog med datorn, så att jag kan plugga in Religionen samtidigt. Måste skynda mig med den nu, så jag kan fokusera på detta.

Förutom migränen som ligger och lurar (diffus med en styrka på 5 av 10) så är jag nöjd med dagen. Nu är det bara vardagen som ska börja ta sin form. Sambon ska ut på älgjakt, så morgnarna blir lite konstiga nu. Dottern sover ett par nätter hos sin mormor och morfar, för att slippa Fritids så mycket som det blir efter mina tider. Men snart får vi in rutin på morgnar också, hoppas jag. Men det är svårt när man inte är "morgonmänniska".



Nä, om man kanske skulle äta nåt? Glömt bort middag, eftersom det tydligen bara är jag som inte ätit. Ska plocka ut linserna ur ögonen (skaver lite av ovana), stänga ner datorn och försöka släppa tanken på det 4-siffriga belopp jag nyss beställde kurslitteratur för...

Kramis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar