onsdag 24 september 2014

Stormvarning



Det varnas för "storm" här på lördag. Upp emot 30 m/s i vindbyarna. Va faaan?! Jag vill inte! Önska jag kunde flytta fram tiden tills på söndag och ha en skyddande bubbla över hästarna och Torpet/stallet.

Jag har ju inte fått hem hästarna från betet än. Öppnade en ny höbal åt dem igår, så det känns lite dumt att lämna den i sommarhagen och ta hem den innan balen är slut. Men samtidigt att ha dem ute under en storm...näe. Inte frestande.

Apropå blåsväder och stormar så känns det som om jag jobbar i motvind för det mesta. Jag FÖRSÖKER ju verkligen, men vinden piskar mig i ansiktet och håret står rakt bakåt.

Det här med att plugga. Det är inte alla som är glada över det. Här hemma får jag noll stöd, för att jag verkligen försöker orka med pluggning på 200% för att få rätt till CSN. CSN som jag sedan ska leva på under de två år som jag ska läsa mig till ett bra, intressant och välbetalt jobb.

Men det "likes icke", som man säger på norsk. Motstånd hela tiden och jag ses som lat för att jag är hemma så mycket och inte storstädar, diskar och pyntar på som en hemmafru.

Dessutom sitter dottern en halv meter ifrån mig, när jag pluggar, och skäller ut mig för att jag inte tittar på henne hela tiden. Hon har en "limstiftperiod" (har haft sedan hon kom ut ur min mage) och kan omöjligt hitta på något själv just nu. "Mamma...MÅSTE du läsa såna där saker? Kan du inte sluta med det där? Jag slänger böckerna..."

Jag försöker förklara att jag gör detta för att kunna lära mig en massa saker och få ett bra jobb om 2 år. Men det är som en fis i vinden; flyger bort. Poff!

Om jag har klarat de 18 hp som jag måste, för att få CSN, låter sig väntas på med besked. Jag har 7.5 hp på ett intyg. Men religionen är inte "godkänd" ännu. Så nu hoppas jag att jag under dagen får besked om 10 klarade hp där. Sedan får jag försöka trolla fram ett intyg på de 3 hp som jag klarat hittills på nuvarande kurs.

Men om det drar över morgondagen, så kan jag glömma att få retroaktivt för september. Då får jag "bara" från den dagen jag skickat in poängen till CSN.

Nä. Nu ska jag sätta mig med "fallet Doris". Schizofren kvinna på 65 år. Göra en fallbeskrivning med ett korrekt upplägg, referenser från 4 engelska vetenskapliga artiklar osv. Älskar att göra det, men det vore lite trevligare om jag blev tagen på allvar för det jag gör och kanske fick en klapp på axeln någon gång...

Håll i er där ute i blåsvädren, dimman eller vad det nu bjuds på...


Kramis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar