tisdag 3 november 2015

Pusslar på



Jag är en sån person som lätt eldar upp mig på saker som jag "brinner" för. Som om jag får funderingen "Kanske ska jag köpa nya vinterskor", då kan jag kolla fram och tillbaka på Internet en hel kväll och leta, jämföra priser och nästan känna lukten av ett par nya skor. Jag vill på nåt vis äta kakan så fort som möjligt".

Vet inte om ordet impulsiv passar in heller, för jag kan lika gärna ha suttit i några timmar och klickat i en full kundvagn, men inte beställa. Men jag vill "göra nåt" på en gång, nr jag får för mig nåt.

Ändå tycker jag att jag är rätt så duktig på att granska, jämföra och leta efter bästa billiga -utav det jag letar. Äsch, svårt och förklara.

Men nu till detta med huset som vi eventuellt ska hyra. Jag vill inte basunera ut; "VI SKA FLYTTA TILL HUS!" och få 25 "gilla" och grattis på Facebook. För det är ju inte riktigt klart än. Vi "dealar" med hyresvärden nu först. På mitt initiativ. Fattar inte att jag vågar ringa och ställa krav så där. Inte likt mig, men ett par gånger om året så gör jag det till olika myndigheter etc. OM det verkligen behövs. En del personer verkar må gott av att ringa och "bråka" till Kommun, skola, Försäkringskassan eller vad det nu ska vara. Jag drar på det in i det längsta.

Så här ligger det i all fall till; Jag och min dotter har hyrt denna lägenhet i prick 9 år. Jag har aldrig varit sen med hyra, fått klagomål eller haft högljudda fester. Endast ringt "vaktmästare" ett fåtal gånger och fått bytt toalettsits, spis och handtag till kylskåp. Varit en "skötsam hyresgäst". För att flytta från en av dessa lägenheter, råder 3 månaders uppsägningstid. Det är här jag vill "förhandla":

Denna lägenhet är i stort renoveringsbehov och var det egentligen redan då vi flyttade in. Men skicket var "fräscht" så det var inget akut. Badrummet är original från byggnad (sent 50-tal-60-tal). Köket är nog endast ommålat och bytt några av handtagen på köksskåpen. Kakel i badrum och kök är från byggnadstiden. Badkaret är inmurat i kaklet oh tydligen ett av de få som finns kvar här i lägenhetslängan. Tidigare vaktmästare har "ojat" sig om att det är mögel i badrummet och i stort renoveringsbehov. "När ska ni flytta, så vi kan få renovera här?" har han skojat genom åren.

Förutom renoveringsbehovet så behövs lägenheter till flyktingarna. Familjer. Detta är en 3:a, vilket borde vara utmärkt. När hyresvärden hyr ut till Migrationsverket, får de en högre summa än "min betalda hyra". Så därför borde "alla" tjäna på att vi flyttar ut så fort som möjligt?

Huset blir inflyttningsbart innan Jul, troligen. Så hoppas hoppas, hyresvärden går med på att vi betalar och flyttar före årsskiftet! Tänk att få komma i ordning före Jul... Så jäkla skönt det vore. För hundar, katter, oss. Och så har vi mina föräldrar 25 meter bort! Så dottern som "tränar" på att vara själv hemma, skulle få det bättre.

Så just nu så är mina tankar riktade mot tapeter, färg, möblering, julbelysning, gardiner och sånt som jag annars inte lägger så mycket tankar på. För vi får tapetsera i köket, eftersom det renoverats en vägg där och det är framme spackel osv. Jag kan inte låta bli att drömma bort... Samtidigt känns det så otroligt overkligt att sitta och "fantisera" om att inreda ett hus som är identiskt med det som jag växte upp i! Rummen, måtten fönstren... Men kul är det.

Så nu håller jag tummar och tår för i morgon. Ska ringa hyresvärden igen och höra efter om de har något "besked".



Blandar detta dagdrömmeri med Tenta-plugg. Tycker över lag att jag har ett bra "hum" om allt vi ska ha på provet. Men sedan är det såna där små detaljer i lagar och förordningar som skiter sig. Jaja, jag har Onsdag och Torsdag på mig också.

Nä. Nu blir det middag av nåt slag. Det lutar åt broccoli-kassler gratäng. Snabbt, enkelt, gott och ganska nyttigt.

Kramisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar