tisdag 20 januari 2015

Huggorm och tjockstämpeln

Ett experiment.


Du ser de båda kvinnorna nedan och ser också mattallrikarna. VEM tror du har ätit VAD till middag?







Jag SLÅR VAD om att den spontana gissningen är att tjejen till vänster ätit maten till vänster. Och att knubbisen till höger har ätit maten till höger. Eller?
Jag ska inte "banna" dig om du gissade så, för så skulle jag också ha gissat för 10 år sedan. Innan jag visste bättre. För det MÅSTE inte vara så att en tjock/överviktig person lever på skräpmat och sötsaker och sitter hemma i soffan. För en tjock/överviktig person KAN faktiskt vara sjuk! Och inte då i "fetma" utan sådana sjukdomar som sköldkörtelsjukdomar, stress eller annat som stör kroppen i olag.

I dag har jag varit en riktig huggorm -på gott och ont. Jag tog i tu med en sak som länge legat och grott. Tog på mig jackan, kammad håret och gick för att göra något åt det. Det var ju bra! Men sedan missuppfattade jag ett sms och högg tillbaka även där. Inte så bra, då det var just missuppfattning.

Tänker tillbaka på "vattengympan" igår, som var mer aquaaerobic. Det var jättekul! Och jobbigt, så klart. Aerobics ska vara jobbigt. Hantlar under vatten, trampa vatten, vattensitups mm. Men en sak var lite...kul. Fast egentligen inte "kul" så. Jag är ju...tjock. Kanske en av de tjockaste som var där igår. Och en av de få nybörjarna. Många hade redan gått flera terminer. När en av damerna frågade mig "hur det kändes" efter ett tag, så svarade jag ärligt "kul!". När vi sedan körde på med hantlarna, så såg flera riktigt plågade ut. Medan jag körde på och funderade "Gör jag fel? Det är inte så jobbigt...". Men jag kollade noga och gjorde inte fel!

I slutet av passet så frågade damen mig igen om jag var "mör" så här efter första träningen? Men det VAR jag inte. Alltså, det kändes i kroppens muskler att jag tränat men inte att jag var nära döden, som tydligen förväntades. Jag svarade damen "Jo, lite mör, men inte så farligt. Skönt i vattnet när man inte är så tung". Då svarar hon; " Ja, men vänta tills du kan rörelserna riktigt. kommer det att kännas...".

Alltså...jag KAN ju vara en missuppfattande bitterfitta, men jag TROR att det är för att jag är TJOCK som hon sa så. Hade jag varit pinnsmal (jag för 15 år sedan) och svarat likadant, så hade hon säkert trott att jag rör mig varje dag och är ganska vältränad, därav ORKADE jag bra.

Jag vet att jag är stark. Karlar och bondgubbar brukar häpna och ge mig en klapp på axeln. Jag rullar 300 kg höbal själv, lyfter säckar med hästfoder och möbler som en flyttkarl. I grunden så är även kondisen bra. I grunden, alltså. Oh mitt "jävlaranamma" går inte av för hackor!

Men man måste tydligen vara "smal" för att vara stark... Som tjej i alla fall.

Synen på överviktiga idag är skrämmande. Man ses som mindre vetande, mindre värd och dum. Automatiskt så tror folk att om jag och sambon beställer en pizza och en sallad, så är det JAG (tjockisen) som ska äta pizzan... Vad de inte vet är att jag inte äter mjöl sedan 2 år tillbaka. Ätt kanske 5 pizzor på 2 år.

När jag vägde 45 kg och vantrivdes för att jag var smal, så hörde jag dagligen att jag hade snygga byxor, fin frisyr, fina örhängen etc. Nu hör jag det nästan aldrig. Om jag fixar iordning mig inför en middag eller fest, så får jag så gott som aldrig numera höra att jag är "fin". Det känns, kan jag säga. Eftersom jag VET skillnaden.

Jag har haft kontakt med en dietist, läkare och alternativare under de senaste åren. När jag berättar om vad och hur jag äter, så får jag beröm och de tycker inte att jag ska strypa så mycket mer i kosten. Dottern har ju blivit skickad till sjukhuset för sin mage och att skolan tidigare har sagt att hon äter för
 lite. Kostrådgivare, läkare och dietist där har berömt oss att vi har en god kosthållning.

När jag skulle teckna tandvårdsförsäkring och tandläkaren gick igenom min kost och vanor så fick jag även där beröm.

Fastän jag vet att jag inte kan göra så mycket mer med kosten, åt min kropp, så började jag för en vecka sedan att föra matdagbok. En app som räknar kalorier och träning. Man får i slutet av dagen n liten kommentar på om man ätit bra, dåligt eller så. 6av 7 dagar så har jag ätit för lite. Det brukar stå att jag ska "unna" mig ett extra mellanmål eller en chokladbit. Hm...

Så nu har jag snodd ihop en rulltårta. Gluten-mjölkfri. Så har jag något att tugga i mig på kvällarna...

Nu ska jag ta en migräntablett och lägga mig. Det kostar på att vara huggorm för en dag...


Kramis o god natt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar