torsdag 15 oktober 2015

PTSD dagarna i ända...





Det är mycket studier nu. Känns som om jag sitter fast med näsan i böckerna snart. Men det är ju intressant, tur det. Men som jag beskrivit uppgiften förut, så handlar den om "flykting, PTSD, integreras i det svenska samhället osv". Jag kan ju säga som så; man har ju ganska så bra koll på det ämnet nu...

Var det en månad sedan jag skrev inlägget om "min syn" på invandringspolitiken och att jag tror att det kommer att gå åt skogen med Sveriges "öppna famn"? Jaa... I morse när jag slog igång nyheterna så handlade en nyhet om att "vi" i Sverige inte har resurserna inom psykiatrisk vård för flyktingar med trauman -för de är så många. Ha! Vilken överraskning? Nope.

Nästa inslag på nyheterna handlade om de "tältläger" som planeras att byggas upp för flyktingarna. För vi har inte nog med bostäder åt dem här i Sverige. Va?! Inte? Oj. Det måste ha kommit som en nyhet för politikerna, tydligen.

Mer som syns inom detta i media är;

-Flyktingar som lämnar sin tillfälliga bostad (här i Sverige) och kastar "startkassar" med hygienartiklar,  sängkläder osv.

- Ökade våldtäkter, bedrägerier, stölder, inbrott. Och de som överrepresenterar de brotten kan man ju själv gå in och läsa om. Googla.

- Vårdcentraler får hålla extraöppet för att hinna ta hand om alla flyktingar som är i behov av vård.

- Nyanlända som vägrar kliva av bussen som parkerat framför deras tillfälliga boende på en gammal skola. De vägrar kliva av bussen för att det är "för långt ut i skogen". (Vart tog nöden vägen? Krisdrabbade krigstraumatiserade ledsna människor som bara vill komma ifrån kriget?).

Och för att inte tala om för en vecka sedan då det uppmärksammades i ett granskningsprogram om "oskuldskontroller" av unga kvinnor och barn. I Sverige! Men vilka gjorde undersökningarna? Vilka krävde att undersökningarna skulle göras? Vilka blev undersökta? Tja, inte var det läkaren Anna från Gävle som undersökte lilla 12-åriga Lisa för att hennes mamma Mia ville det. Näe. Lite andra namn. Annan kultur. Andra regler. Annan religion.

Det värsta med dessa "oskuldskontroller" är ju att kvällstidningar, nyheter och gemene man pratar om detta fruktansvärda. Kränkning mot flickorna. Men börjar man att prata om VARFÖR och av VILKA detta görs -då vänds det på klacken och 8 av 10 vill inte prata om det. För då är man "rasist".

Nä. Fy jag blir SÅ trött. Vet inte vad jag ska göra av min frustration. Egentligen inte vem jag ska prata med om sånt här, för de allra flesta törs inte prata om det. Av rädslan att bli kallad rasist. Eller så svänger man till det på ett sånt synsätt att "det händer bara därnere i Syrien och Afghanistan. Och ISIS är en så liiiiiiten grupp av jordens befolkning att det är ingen som helst fara för oss.

Men att tusentals flyr in i vårt land -varje dag- det är liksom ett faktum. Vad flyr de ifrån? Därför är det så aktuellt och berör oss så mycket också; "Vi" svenskar som tar hand om dessa "otrogna mot religion och tro" -hur ser kriget på "oss"? Om de vill erövra världen med sina hemskheter, så kanske man måste lyfta på blicken och se bortom kvällstidningarnas bilder på gråtande flyktingbarn, drunknade barn och bilderna av ett långt tåg med marscherande flyktingar (ofta en kvinna med tre barn närmast kameran, kanske en gammal man eller en rullstolsbunden. 7 av 10 på bilden är oftast unga män. Men de placeras sällan längst fram för att visa omvärlden.

Jag är inte utan hjärta och har sagt det förut. Tvärtom så har jag ett STORT hjärta. Men tillsammans med en aktiv hjärna, så kan det bli jobbigt. Man ser dessa bilder, filmer och till och med när jag ser e tiggare så stinger det till i bröstet på mig. Jag SER ju också en "människa i nöd". Som vill ha min hjälp. Men man får inte vara så blåögda som vi många svenskar är; det finns rötägg bland alla sorters människor. Rika, fattiga, gula, vita, svarta. Män, kvinnor. Snygga, fula. Och med den massinvandring som kommer in till oss idag, så kommer det givetvis rötägg också.  Likväl som det kommer de som verkligen behöver vår hjälp. Men när rubrikerna och verkligheten visar att en del av dem kommit för att de utlovats ett "förlovat land", ja då har det gått fel någonstans. Det måste "sållas" bland dem som SKA komma in. Inte öppna famnen för alla, ta sig vatten över huvudet och sedan drunkna själv av problemen som uppstått.

Se dokumentärer. Läs siffror. Kolla in brottsstatistik, sätt Dig på en parkbänk mitt i en stad och studera människor. Prata med människor. Det man får veta är visserligen mycket trauma, krig och elände. Men från FLER infallsvinklar än en.

Nä. Nu sova. Ska åka till stan och plugga på i morgon igen. Mer flyktingpsykiatri. Mer siffror. Mer funderingar.

Kramisar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar