söndag 13 september 2015

VARNING! Inlägget kan uppfattas som stötande för vissa...




Gråväder idag. Löven börjar skifta alltmer i gult och temperaturen kryper neråt. Höst.

Samma som igår, så tog jag en rejäl sovmorgon idag. Vaknade med en "pälsmössa" i form av en hund. Låg så och njöt av att bli kärleksförklarad och omhuldad. Men nu har jag stigit upp, ätit frukost och startat datorn. Hunnit starta hjärnkontoret och känner redan hur det surrar därinne i skallen.

Det är väl ganska konstigt...Om jag lägger ut en bild/text om att hjälpa sälar från att bli päls, eller om att minnas och hedra till exempel en "hedersmördad" -då kanske det kommer ett eller två hjärtan i kommentarsfältet. 5-6 "gilla"markeringar. Men nu när jag lägger ut en lånad text om att "ta hand om sina egna innan man kan ta hand om andra", ja då förstår inte en del hur man tänker. Att det finns resurser för "alla" och att vi kan öppna famnen obegränsat och ösa ut hjälp.

Fattar inte. Är det jag som är trög? Eller "vissa" som har på sig skygglappar? Eller ser vi så olika på dagens samhälle? Hur då???

Alltså, jag ser och hör också på nyheterna att det massinvandrar människor genom Europa. Med Tyskland eller Sverige som mål. Redan där börjar mina hjärnceller att studsa: Om man ny flyr från krig, tortyr och allt man vill är att komma ifrån de hemskheterna; Varför då gå till det land som ligger geografiskt längst upp-Sverige? Jag skulle i alla fall stanna med de mina på första bästa plats där det inte var krig osv. Pusta ut. Hämta igen orken och samla mig psykiskt.
Men jag tror att jag kan ana svaret; Det har spridit sig att Sverige (och Tyskland) är Paradis-länder. Här öppnar människor hjärtan, det finns bostäder, arbeten, hjälp och trygghet. För ALLA!

Varför är så stor del av dem som kommer hit män? Borde inte kvinnor och barn vara prioriterade att komma ifrån kriget? Näe. Nu ger jag mig ut på jäkligt hal is -jag vet: Men i många länder med Islam som tro, är männen mest värda. Det är om som ska leda världen och kvinnorna ska lyda. Många kvinnor får inte ens utbildning, för då kan de bli "uppstudsiga" och självständiga. Det vill inte männen vara med om. Så vilka prioriteras att för minst 50.000 kr få fly undan krig osv? Jo. Männen och pojkarna.

Man (så får man inte säga. Jag, då. Med flera...) påstår att invandrare idag överrepresenterar statistiken för grova brott. Nä men fy! Så FÅR man inte säga! Ok. Jag VET att det finns många rötägg som är svenskar och svenskinfödda. Men titta på programmet Efterlyst. 8 av 10 fall får man höra "utländsk härkomst, mörkhyad, pratade svenska med brytning". Eller? Ha jag några fylleglasögon på mig när jag tittar på Efterlyst och inbillar mig det? De glasögonen är det fler som har på sig i så fall.

https://www.youtube.com/watch?v=-lFnDa9ckRM

Nu har jag varit ganska förskonad från att bli utsatt för brott (peppar peppar). Det jag varit med om under mina snart 38 år är; Cykelstöld, försök till rån, misshandel av min ena hund, inbrott, gömd narkotika i mina ägodelar. SAMTLIGA av invandrare. Det är inget jag hittar på! Det är fakta!

Jaha? Oj då. Vilken otur. Ja, det kan man säga. Men det är ingen slump. Otur har jag, det vet jag redan. Men anledningen till att människor (vita, gula, gröna, svarta) hamnar i en brottsspiral, där de begår brott osv; är oftast att de är långt ner på samhällsstegen. De får inte de jobb de söker (på grund av att de inte är infödda svenskar, utan kanske bryter på språket), de fastnar då i ett slags existensminimum (dock ej så lågt som om vi svenskar har detsamma), klarar inte skolan så bra (språket kan ha brister, placeras i "problemskolor"), de kan må fruktansvärt dåligt efter händelser de flytt ifrån (och får inte den psykiatriska vård som de skulle behöva. Inga resurser...).

Alla dessa är riskfaktorer. Till att glida in i fel spår och börja med saker som man inte ska hålla på med. Så kan svenskar också göra. Och GÖR! Titta på dem som sitter dömda för brott i vårt land. Ofta har de varit med om svåra saker i sin uppväxt (misshandel, svek etc). Ofta långt ner på samhällsstegen, arbetslöshet, dålig skolgång, obearbetad barndom och mår dåligt. Detta KAN göra en människa till ett monster. Eller till en småbrottsling. Eller "bara" till en person som mår dåligt på grund av sitt "bagage".

Det är ett faktum att det ofta går till så här för "killarna" (och tjejerna) om sitter på våra anstalter i Sverige. Så det är inte konstigt att en del invandrare (med sina obearbetade bagage) begår kriminella handlingar! Gamla trauman, PTSD (posttraumatisktstressyndrom), obearbetade händelser, ångest, rädsla TILLSAMMANS med utanförskap i samhället, dålig ekonomi etc.

Så byggs en individ som har extra stor risk för att bli en brottsling . Svensk eller icke svensk.

Men ALLA invandrare är inte kriminella. Många sköter sig och gör det bästa av att komma ny till ett land. Absolut! Men vi får inte glömma att vårt land just nu öppnar armarna för en massa nya människor. Många har varit med om hemska saker, trauman, tortyr osv. Såna saker som på ett eller annat sätt måste bearbetas. Helst av psykiatrin. Hur tror Ni den biten fungerar?



1 kommentar:

  1. Det kommer sluta i katastrof det här.Men allra värst är ju faktiskt att man knappt vågar gå mellan vedboden och huset längre ensam.Våldta är ju helt ok i Sverige då kvinnor får skylla sig själva som dom klär sig.Och något straff blir det ju just inte tal om.....nuhar dom ju börjat kika på djur med att stjäla,snart kan man inte ha djur ute,inte ha barnen ute,inte vara ute själv ens......hur kan Sverige gå med på det här?? Vi är ju för fan dom som bor här,jag fattar ingenting.Men tycker inte om att min dotter o hennes barn bor långt upp i skogen med maken ofta borta på resor........nej nåt måste hända med regeringen snart.....SNART!!!!

    SvaraRadera